Dersler

Akademik Yazmanın Püf Noktaları* (Nur Yiğitoğlu)
İngilizce eğitim yapılan bir üniversitede öğrencilerden nasıl yazmaları beklenir? TOEFL, IELTS gibi, akademik İngilizce yeterliliğini ölçen uluslararası sınavlarda, ya da İngilizce müfredatlı üniversitelerin hazırlık atlama sınavlarında, öğrenciden beklenenler nelerdir? Bu ders, üniversiteye başlama aşamasında öğrencilerden istenen akademik yazma becerisini tanıtıp katılımcılara, özet çıkarma, açımlama, yazarken kaynak kullanma, birden fazla kaynaktan bilgi birleştirerek kompozisyon yazma, grafik ve tablolardan istatistik bilgisini aktarma ve kanıt sunarak eleştirel kompozisyon yazma becerisini kazandıracaktır.
 
*Eğitim dili İngilizcedir.
Aldığımız Gıdalarda Neler Var? (Ediz Taylan - Özge Akdeniz)
Kimyada Temel Ayırma ve Saflaştırma Yöntemleri
Çayda ne kadar kafein var? Kabak çekirdeğinde demir var mı? Doğal gıdalar ihtiyacımızı ne kadar karşılıyor? Bu derste kimyasal analiz için gereken yöntemler anlatılacaktır. Enstrümental analiz yöntemlerine örnekler verilecek, çaydan kafein, vitamin kombinasyonundan demir elde edilecektir. Öğrenciler bu yöntemleri laboratuvarda uygulamalı olarak göreceklerdir.
 
Ardunio ile Nesneleri Programlıyorum* (Atay Özgövde)
Günümüzde bilgisayarlarla yapılacak çoğu albenili, ilginç projeler standart bilgisayarlar ile değil - teknik jargonla ifade edersek - "Gömülü Bilgisayarlar" ile yapılmaktadır. Ufak boyutlu ve klasik etkileşim arayüzleri barındırmayan bu aygıtlardan 50 milyar tanesinin 2020 senesine kadar internete bağlı şekilde çalışacağı öngörülmektedir (Nesnelerin İnterneti, IoT, Internet of Things). Evin içinde sensörlerden gelen bilgilere akıllı işlemler yapan, içinde yoğurt bitince süpermarketden size haber vermeden yenisini ısmarlayan akıllı buzdolapları hep bu eğilimin ürünleri ve artık hayatımızda yer almaya başladı.
 
Atölyemizde, Maker hareketi ile de kullanımı ivme kazanan bu tip gömülü sistemleri gerçekleyebildiğimiz bir sistem olan Arduino'yu kullanacağız. 7cmx 5 cm'lik boyutuyla ve teknik yetenekleri ile Arduino'yu kullanarak çok geniş çeşitlilikte projeler üretebiliyoruz. Arduino sistemi üzerine takabildiğimiz çeşitli sensörlerle ortamla akıllıca etkileşebiliyoruz ve denetleyebiliyoruz (Ambient Intelligence/Ortamsal Zeka yaklaşımları). Ayrıca Arduino'yu hareketli, robot veya robotumsu aygıtlara takarak daha aktif ve hareketli akıllı sistemler ortaya koyabilmekteyiz.
 
CodeLab/Arduino modülünde hedefimiz Arduino'yu tanımak, onu programlamak, teknik yeteneklerini kullanarak aklınıza gelen ilginç projeler üretebileceğiniz yeterliliğe sizleri taşımak olacaktır.
 
* Dersi seçen öğrencilerin kendi bilgisayarları ve Ardunio kiti ile derse gelmeleri gerekmektedir. Kiti olmayan öğrenciler bizimle ile iletişime geçebilirler. 
Bilim-Kurgu'daki "Bilim" (İbrahim Semiz)
Uzay Yolculuğu: Roket ve varyasyonları, ışık yelkeni, mesafeler problemi, ivme sınırlamaları, seyyar dünyacıklar, durma problemi, uzay asansörü.
 
Dünyadışı Yaşam: Tanım problemi, güneş sisteminde yaşam olasılıkları, ötegezegenler, galakside kaç uygarlık?  uygarlık ve enerji, bir yıldızı sarmak, yaşamın oluşumu problemi, “Neredeler?”, dünyadışı uygarlıkların araştırılması.
 
Uzaya Açılmak: “Dünyalaştırma” mı, suni dünyacıklar mı?, uzayda yaşamımız.
 
Yanlışlar, Spekülasyonlar ve Bilime Aykırılıklar: Işıktan hızlı seyahat ve iletişim, başka boyutlar ve evrenler, zaman yolculuğu, geçmiş uygarlıklar, bilim-kurgu’nun doğru ve yanlış çıkan öngörüleri.
 
Opsiyonel konular: Enerji, Felaket senaryoları.
Gençler İçin Yaratıcı Yazarlık (Zeynep Uysal)
Hikayenin Serüveni, Serüvenin Hikayesi 
Öykü, roman, senaryo yazmayı amaçlayan gençler için temel yaratıcı yazarlık kavramlarını tanıtmak üzere uygulamalı olarak tasarlanan derste kurmacada zaman, mekan ve karakter kurulumu, hikayeden olay örgüsüne geçiş, başlangıçlar ve sonlar yazma, metinde diyaloğun, iç konuşmanın anlamı gibi temel konular ele alınacak. Sadece yazmak için değil hayatı anlamak ve anlamlandırmak için hikaye kurmanın önemi; eleştirel ve yaratıcı bir okur olmanın yolları araştırılacak.
Girişimcilik Neye Benzer? (1.Dönem: Oğuzhan Aygören, 2.Dönem: Ayşegül Toker & Yusuf Öc)

Sadece fikri olanlar mı girişimci olur yoksa girişimcilik hayat boyu kullanabileceğimiz ve öğrenebileceğimiz bir beceri midir? Bir şirket kurmadan da girişimci olabilir miyim? Her yeni şirket bir startup mıdır? Girişimciliği hayatıma nasıl uyarlarım? Bu ve benzeri tüm sorular için önce günümüz dünyasını ve hızla değişen gelişmeleri anlamaya yönelik bir resim çiziyoruz. Sonra da en güncel girişimcilik yaklaşımlarından bahsediyoruz.

Görsel Programlama ile Robot Kontrolü (Serhan Daniş)

Yakın gelecekte robotlar hayatımızın çok önemli bir parçası olacak. Hizmet robotlarından sürücüsüz arabalara kadar akıllı robot teknolojileri hızla gelişiyor. Bu karmaşık sistemlerin nasıl çalıştığını öğrenerek kendinizi geleceğe hazırlayabilirsiniz. LEGO'nun geliştirdiği görsel robot programlama yazılımıyla, robot programlama oldukça kolay ve zevkli bir hale geliyor. Programlama bilmeden ve robot sahibi olmadan, kullanacağımız robot simülatörüyle kolaylıkla robotbilim öğrenebileceksiniz.

Kariyer Seçiminde İlk Basamak (Sevgi Kesim)

Sınava hazırlanırken hedef belirlemek, bu hedefleri tespit edebilir hale getirmek, onlara ulaşmaya yardımcı olacaktır. Bu ders, potansiyelinizin farkına varmanıza, kendinizi tanımanıza ve başarma isteğinizi artırıcı yöntemleri keşfetme sürecinize katkıda bulunacak.  İşleyeceğimiz konular arasında başarma motivasyonları ile ilgili olarak karşılaşılacak stres durumlarının tespiti, aşırı stres içeren durumlarda yaşanabilecek olaylar ve çeşitli vaka çalışmaları, stres altında beden kullanımı ve rahatlama, önceden alınabilecek tedbirler gibi farklı başlıklar bulunmakta.

Olasılık Teorisi ve Uygulamaları (Serkan Özel)
Bu dersin amacı, olasılık teorisinin gerçek hayatta çeşitli alanlara nasıl uygulanabileceğini görmektir. Olasılık teorisi ile ilgili temelleri tanıttıktan sonra, bu uygulamalardan bazılarını tartışacağız. Odaklanacağımız sorunlar arasında finansal matematik ve seçenek fiyatlaması, karmaşık şebekeler (Facebook, Linkedin gibi) ve istatistiksel test yer alıyor
Oyun Teorisi* (Ayşe Mumcu & Orhan Aygün)
Bu derste cevap aranan soruların bazıları şöyle: Oyun nedir? Rasyonel bireyler karşılıklı kararlarını nasıl verir? Denge nedir? Teori ile gerçek hayat her zaman tutarlı mıdır? Teori ile gerçek hayatın ayrışması neden kaynaklanır? Simultane ve sıralı oyunlar nasıl incelenir? Oyunlarda bilginin önemi nedir?...
 
*Ders dili İngilizcedir.
Sinemanın Hayali Dünyaları (Şahan Yatarkalkmaz)

Sanatın ve sanatçının işi önce hayal etmektir, denilebilir. Sinema sanatının yeni dünyalar hayal etmesi ise daha da incelikli bir çalışma gerektirmektedir. Perdede izlerken dakikalar içerisinde bizi farklı gerçekliklere inandırabilen, farklı algılara sokabilen gerek gerçekçi, gerek fantastik filmlerin analizi, bize bunun nasıl olabildiğini açıklayabilir. Dekordan mizansene, metafordan mitolojiye, teatralden animasyona, sinemanın dünyalarına girip çıkıyoruz.

Yaratıcılık ve Senaryo Yazımının Gücü (Mehmet İnan)

Kopyala Yapıştır Olma Efsane Ol!

"Senaryo”  resimlerle anlatılan hikâye demektir. Bu teknik normalde sinema ve televizyonda seyrettiğimiz film ya da dizilerin yaratılmasında kullanılır. Fakat içinde bulunduğumuz bilgi, teknoloji çağında çevremizdeki insanlarla ilişki kurarken kendimizi daha ikna edici ifade edebilmek ve karşımızdakini etkilemek için farkında olarak ya da olmadan hikâye anlatmanın gücünü kullanıyoruz. Bu derste öncellikle senaristlerin temel hikâye inşa etme prensiplerinden yararlanarak bir fikri belki deneyimi önce konuya sonra duygu uyandıran hikâyeye nasıl dönüştürülür onu öğreneceğiz. Katılımcılar bu kurstan sonra  en sıkıcı ödevlerini, projelerini birer yaratıcı, eğlenceli hikâyeye dönüştürerek çevrelerinde fark yaratabilirler. Anlaşılmadığını düşündükleri fikirlerini karşı tarafa daha etkili bir şekilde aktarabilirler.

Yaratıcı Drama Atölyesi (Hasan Nami Güner)

Katılımcılarla sanatın dillerini kullanarak yaratıcı bir sonuca ulaşmayı amaçlayan atölye; Tanışma/kaynaşma oyunları, uyum, güven ve farkındalık çalışmaları ve kendini bir kaç sanat formunu kullanarak takım çalışmalalarıyla  katılımcıların kendilerini performanslarla ifade etmeleriyle tamamlanacaktır.

Sosyal Bilimler Teknolojinin Neresinde? (Taylan Acar)

Teknolojik yenilikler gençleri ve toplulukları birbirinden uzaklaştırıyor mu? Yoksa onlara alternatif iletişim olanakları sağlayarak aralarındaki etkileşimleri mi arttırıyor? Kısacası, yeni teknolojiler insanlar arasındaki sosyal ilişkileri nasıl etkiliyor?  Bu derste temel sosyolojik kavramlar ve yaklaşımlar, teknolojik yenilikler ve insan etkileşimi üzerine odaklanılarak tartışılacaktır. Öğrenciler bir yandan sosyal bilimler hakkında giriş düzeyinde bilgi sahibi olurken bir yandan da dijital dünyanın hayatımızda artan rolünün yarattığı toplumsal sonuçlar hakkında farkındalık kazanacaktır.

Genler, Genomlar ve Sağlığımız* (Arzu Çelik)

Gen nedir ve nasıl okunur? Tüm genom çalışmaları neden ve nasıl yapılır? İnsan genomu sirke sineği genomundan nedenli farklıdır? Düzenleyici DNA bölgeleri, zıplayan genler ve kodlamayan RNA'lar nedir? Genomlar değişebilir mi? Hastalıkların anlaşılmasına genomik çalışmaların katkısı nedir? Gen terapisi bir seçenek midir? Kök hücre tedavisi neler vaat etmektedir? 

*Ders dili İngilizcedir.

Nörobilim: Beyin-Davranış İlişkisi (Güneş Ünal)

Bu ders, insanların duygu, düşünce ve davranışlarının nöronal, yani biyolojik temellerini incelemektedir. Derse beyin araştırmalarının tarihiyle başlanacak ve görece genç bir bilim dalı olan nörobilimin güncel konu ve yöntemleri kısaca açıklanacaktır. Biyolojik mekanizmaların ayrıntılarından ziyade sinir sisteminin kavramsal düzeyde ele alınacağı derste şu konular tartışılacaktır: Beyin transplantasyonu mümkün mü - beynimizin benliğimizle ilişkisini nasıl tanımlarız? Kişiliğimiz, duygularımız ve anılarımız beyinde nasıl ve nerede kodlanır? Yeni bir şey deneyimlediğimizde veya öğrendiğimizde, beynimizde nasıl değişiklikler meydana gelir? Psikolojik/psikiyatrik ve nörolojik bozuklukları nasıl düzeltebiliriz? Ayrıca, beynin temel çalışma prensipleri şu sorular ışığında değerlendirilecektir: Beyinde elektriksel ve kimyasal iletişim nasıl olur? Nöronların diğer biyolojik hücrelerden temel farkları nelerdir – gerçek nöronlar neye benzer?

Yapay Zekâ (Binnur Görer)
Yapay zekâ projesinin tarihi. Bilgisayarlar düşünebilir mi? Makineler nasıl öğrenir? Derin öğrenme nedir? Facebook resimlerde bizi nasıl tanır? Bilgisayarlar insan dilini nasıl anlar? Nasıl oyun oynar? Bilgisayar sanat yapabilir mi? Robotlar aşık olabilir mi? Bu işin sonu nereye varır? Yapay zekâ teknolojisi geleceği nasıl şekillendirebilir?
Endüstri 4.0 Hepimizin İş'ine Gelecek (Mustafa Hayri Tongarlak)

Yapay zeka çağında yaşıyoruz. Mevcut dijital dönüşümler iş yaşamını nasıl etkiliyor?
Makine öğrenmesi, derin öğrenme, yapay sinir ağları vb. terimler ne manaya gelir?
Yapay zekanın hayatımıza kattıkları. Başardıkları. Henüz başaramadıkları. İnsanlığa vadettikleri. İnsanlığın geleceğine yönelik içerdiği tehditler.
Endüstri 4.0 uygulamaları meslekleri dönüştürüyor ve paradigmaları değiştiriyor. Hangi yetkinlikler önem kazanıyor?
Yapay zeka iş stratejilerini nasıl etkiliyor? Yapay zekanın gelişimi iş modellerini nasıl dönüştürüyor?

Fizik, biyoloji, tıp ve yapay öğrenme: Nasıl birleştiler, beraberce nereye gidiyorlar? (Burçin Ünlü)
Bakteriler nasıl yüzer? Kuşlar yönlerini nasıl bulur? Fotosentezin kuantum fiziğiyle ne ilgisi var?
Kanser hücreleri fizik yasalarına uyar mı? Manyetik resonans görüntüleme nasıl çalışır?
Kuantum yapay öğrenme nedir?
Klasik mekanikten kuantum mekaniğine fiziğin biyoloji, tıp ve bilgisayar bilimlerindeki 10 heyecan verici uygulaması.